Een betere logistiek voor jouw bedrijf

Geplaatst door

De supply chain van een bedrijf is de term die gebruikt wordt om alle relevante processen en bedrijven te benoemen. Als een winkel een product aanbiedt, dan is elk bedrijf en proces dat heeft meegewerkt aan het verkopen van dat product onderdeel van de supply chain. Denk hierbij aan de leverancier van de voorraden, de producent van het product, maar ook het transport telt mee. Voor hele kleine bedrijven is het misschien nog wel mogelijk om alles persoonlijk te overzien door mailtjes te bewaren en een spreadsheetje bij te houden, maar het wordt al gauw te veel. Een goed geöliede supply chain, om het maar zo te zeggen, is vitaal voor een bedrijf om optimaal handel te voeren. Vertragingen of moeilijkheden in de supply chain kunnen er namelijk voor zorgen dat er geen producten in de winkel staan, of het gaat nog erger fout. Daarom is het voor ieder bedrijf belangrijk hier aandacht aan te besteden.

Breng alles in kaart

Het managen van een complexe supply chain is een vak apart, dus dat is niet in een paar honderd woorden uit te leggen. Gelukkig zijn er allerlei diensten en cursussen om ondernemers hierbij te helpen. Zo is het ook voor middelgrote bedrijven goed te doen om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Er zijn verschillende belangrijke aspecten aan een supply chain waar aan gewerkt moet worden, maar het belangrijkste is misschien wel dat alles goed in kaart gezet wordt. Er is krachtige software beschikbaar, zoals SAP, om alle processen, leveranciers, klanten en orders op een centraal punt te bewaren. Zo kan je bijvoorbeeld heel makkelijk alle informatie over een transactie terugvinden. Van het gebruikte materiaal en het tijdstip van levering tot automatisch de balans opstellen en het versturen van een factuur. Door alles op een centraal platform vast te leggen bespaar je veel tijd, en is het ook makkelijker om eventuele knelpunten te identificeren.

Onderzoek knelpunten

Als één onderdeel van de supply chain problemen ondervindt, dan kan je dit in veel andere gedeeltes van het bedrijf terugzien. Als er niet genoeg transport beschikbaar is, dan kunnen orders niet worden uitgevoerd. Door zo'n knelpunt veroorzaakt een relatief klein probleem ontzettend veel zorgen. Door de knelpunten zo goed mogelijk te identificeren wanneer een probleem zich voordoet kan je op een nauwkeurige manier problemen oplossen. Zo kan je bijvoorbeeld een voorraad aanhouden die een eventuele vertraging in transport kan overbruggen. Of je maakt betere afspraken met het transportbedrijf of de afdeling. Hoe dan ook, het is erg belangrijk dat knelpunten snel herkend worden!

 

Geef een reactie